HEY. READ THIS BLOG.

Hoe ik heb leren hardlopen als beginner

Hardlopen

Hoe ik heb leren hardlopen als beginner

Het coranavirus kwam en Nederland ging op slot. Zo ook mijn sportschool waar ik 3 keer per week naar toe ging. En wat nu? Wat moest ik nu doen als workout in plaats van de sportschool? Ik wandelde al elke dag, dus ik besloot te beginnen met hardlopen. Mijn conditie was erg slecht, dus daar was genoeg ruimte voor verbetering. 

Hoe ben ik begonnen met hardlopen?

Ik weet niet veel van hardlopen af, maar wat ik wel weet is dat je het beste kan beginnen met intervaltraining. En dat dit de meeste effectieve training is voor hardlopen: dit is de beste manier om het hardlopen op te bouwen. Ik heb een aantal apps geïnstalleerd, maar die waren toch niet helemaal mijn ding.

Toen besloot ik de podcast hardlopen met Evy te proberen. Dit is een programma voor beginners om te leren hardlopen.  Je wisselt het hardlopen af met wandelen en de intensiteit wordt per week opgevoerd. De workouts duren ongeveer 30 minuten.  Het doel is aan het einde van het programma 5km te kunnen hardlopen. Het programma zelf bestaat uit 30 lessen, waarvan het aangeraden wordt drie lessen per week te volgen.

Dus daar ging ik dan, doppen in m’n oren met de podcast van Evy op. Ik zou het één maand serieus proberen, dat had ik mezelf beloofd. Nu ben ik een maand verder en nog steeds hardlopende!

Wat doet 1 maand hardlopen met je?

De eerste training was zwaar. Wat was mijn conditie belabberd. Ik dacht dat het wel mee viel, omdat ik regelmatig naar de sportschool ging. Maar wat zat ik ernaast. Na 10 seconden hardlopen was ik al aan het hijgen. Een minuut hardlopen was al een hele opgave. Maar ik zette door…

In week 3 heb ik de trainingen van week 2 nog eens opnieuw gedaan. Ik vond de trainingen net iets te zwaar en moest een stapje terug doen.

Ik merk na 4 weke veel verschil. Na 10 seconden hardlopen begin ik niet meer te hijgen, fijn! IK kan nu zelfs 5 minuten hardlopen achter elkaar. Dit is misschien voor sommige niet veel, maar voor mij is dit enorme vooruitgang! En ik vind het prachtig dat ik 4 weken tijd al zo’n vooruitgang heb kunnen maken.

Waarom moet JIJ beginnen met hardlopen?

Hardlopen heeft veel positieve effecten, zo is hardlopen goed voor je stofwisseling. Je krijgt er zelfs een snellere stofwisseling van. Ook verbrand veel calorieën, daarom is het een goede sport om te beoefenen als je wilt afvallen. Je verbrand ongeveer 800 calorieën per uur!

Daarnaast word je gelukkig van hardlopen! Na 4 weken ben ik zeker nog geen hardloop fanaat. En heb meestal niet zo’n zin om te hardlopen. Ik moet mij er nog steeds echt toe zetten om mijn hardloopschoenen aan te trekken en te gaan. Maar als ik klaar ben met mijn ronde, voel ik me altijd kiplekker! En hoe komt dat? Tijdens hardlopen wordt het stofje endorfine aangemaakt, en daar word je gelukkig van!

Hardlopen verbeterd ook je ademhaling. Ken je het gevoel van een steek in je zij tijdens het hardlopen? Dit komt omdat je ademhaling zich nog niet heeft aangepast aan het hardlopen zelf. Dit doet je lichaam snel en helemaal van zelf. Hierdoor kan je dieper ademen, waardoor de longcapaciteit toe neemt.

Daarnaast is hardlopen een economische sport: het is gratis. Je hoeft geen duur fitness abonnement aan te schaffen en je kunt het overal doen! Ook als je niet thuis bent. En je hebt er bijna niks voor nodig, alleen sportkleding en goede schoenen voldoet!

Een tip die ik je wil mee geven

Denk niet aan wat andere van je vinden! As a former bigger girl (I guess), ben ik altijd bang geweest wat mensen van mij vinden. Daar loopt weer een dikkerd die wilt sporten. Nee! Stop deze gedachte per direct!

Niemand denkt dit. Ten eerste, moeten mensen respect hebben voor je. Respect dat jij ervoor kiest om je leven te verbeteren. Ervoor kiest om fitter te worden. Iedereen begint ergens. Je doet het voor jezelf en niet voor een ander!

Zelf loop erg langzaam, eigenlijk durf ik het bijna geen hardlopen te noemen. In het begin dacht ik nog wel eens “wat moeten die mensen van mij vinden, misschien lachen ze me wel uit”. Deze gedachte heb ik losgelaten, hup weg ermee! Want zoals ik net zei, ik doe het voor mij zelf en voor niemand anders. En ik ben ontzettend trots dat ik het al 4 weken heb volgehouden en al een betere conditie heb.

Ik loop hard, in mijn ‘just woke-up look’, in een grote trui en een joggingsbroek, want I LOVE IT.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on print

HEY YOU.

Misschien vind je dit ook leuk...

Lotte Corijn

LOTTE CORIJN.

Nice to meet you!

Hey you! Ik ben Lotte en ik ben op weg naar een gezondere en fittere ik. 

Van 130 kg naar naar 75 kg is mijn doel. En guess what?! Ik ben al 50 kg kwijt.

Inspire & motivate. Als ik het kan, kan jij het ook!

Liefs
,
Lotte Corijn

My personal favourites
My Youtube channel
Food and all that good stuff