HEY. READ THIS BLOG.

Acne verminderen: mijn 3 tips

Acne Verminderen Tips

Acne verminderen: mijn 3 tips

Ik schaamde mij voor mijn huid. Ik ging niet naar buiten zonder een dikke laag plamuur van foundation. Mijn huid was rood, droog en zat vol acne en puistjes. Tegenwoordig maak ik hier mij niet zo druk om: een beetje mascara en dan vind ik het wel prima.

Mijn acne is ontzettend verminderd. Ik merkte al verschil na twee weken door deze tips! Mijn huid is rustiger en egaler dan het ooit is geweest. Wat ik heb gedaan om mijn acne te verminderen? Ik heb geen dure behandelingen of dure crèmes gehad of  gekke wonderpillen gebruikt. 

Heb jij last van puistjes en acne en wil je ook je acne verminderen. Volg dan deze 3 handige tips.

1. Drink genoeg water

Drink genoeg water, dit is ontzettend belangrijk! Vroeger dronk ik misschien net 1 liter water per dag. Dit veel te weinig! Drink minimaal 2 liter en het liefste 2,5 liter water per dag! Ik weet, 2,5 liter klinkt veel, maar dit valt reuze mee. Zelf drink ik elke dag 3 liter water.

In het begin had ik hier ook veel moeite mee. Als jij het ook moeilijk vindt om water te drinken, zet je er dan tot echt toe. Zorg dat je de 2 liter water spreid over de dag. ‘s ochtends 0,5 liter, ‘s middags 1 liter en ‘s avonds nog een 0,5 liter. Dat valt best mee toch?

Waarom water een wondermiddel is tegen acne

Je lichaam heeft water nodig. Drink je veel te weinig, dan droogt je lichaam uit. Dat komt omdat we dagelijks ook veel vocht verliezen, door bijvoorbeeld naar de wc te gaan en te zweten. Het water in je lichaam moet daarom aangevuld worden, dit voorkomt dat je lichaam uitdroogt.

Daarnaast zorgt het vocht in je lichaam voor de afvoer van voedingsstoffen en ook van afvalstoffen. Het drinken van water speelt daarom een grote rol bij het zuiveren van je lichaam.

Bij te weinig water drinken, kunnen deze afvalstoffen zich ophopen. De gevolgen daarvan kunnen huidirritaties, acne en puistjes veroorzaken.

2. Let op wat je eet

Voordat ik begon met afvallen at ik erg ongezond. Ik at teveel vet, teveel suiker en teveel zuivel. Nu let ik op wat ik eet en krijg ik minder suikers, vetten en zuivel binnen. Ik geloof er heilig in dat de aanpassing in mijn voedingspatroon mij hebben geholpen met het verminderen van acne.

Pas op met suiker en zuivel

Een snelle stijging van het suikergehalte zorgt voor een suikerpiek. Door deze suikerpiek wordt de aanmaak van insuline gestimuleerd. Uiteindelijk veroorzaakt dit een verhoging in de talgproductie. En dit zorgt op zijn beurt weer voor meer acne en puistjes.

Ook teveel zuivel verhoogt aanmaak van insuline, waardoor er mee talg wordt geproduceerd. Dit heeft net zoals te veel suiker een negatief effect op de huid en kan irritaties, puistjes en acne veroorzaken.

3. Verzorg je huid goed

Mijn huid is erg gevoelig en droogt snel uit. Daarom is het ten eerste belangrijk dat ik voldoende water drink. Maar daarnaast ook dat ik mijn huid goed verzorg. Ik probeer mijn huid goed te hydrateren,  zowel ‘s nachts als overdag.

Als ik dit niet doe merk ik mijn huid geïrriteerd raakt. Ook wordt mijn acne erger en ik  krijg ik losse vellen op mijn huid, vooral in mijn T-zone.

Waarom is het hydrateren van je huid goed tegen acne

Een vette huid, droge huid of gevoelige huid wordt bijna altijd verergerd bij het niet goed verzorgen van de huid. Pas op met zeep, agressieve scrubs en producten met alcohol. Dit zijn allemaal voorbeelden van producten, die je huid kunnen irriteren, waardoor de acne erger kan worden. Pas ook op voor crèmes met de volgende ingrediënten: alcohol, menthol, toverhazelaar, pepermunt, eucalyptus en zwavel.

Zelf gebruik ik de crème van Embryolisse (€20,55 voor 75ml bij Douglas), deze crème bevat geen van de bovenstaande producten. Dit is een vocht inbrengende crème, die je als dagcrème, nachtcrème en masker kan gebruiken.

Wat ik ook vaak doe is een dikke laag met sudocrème op mijn gezicht, voordat ik ga slapen. Ik laat dit de hele nacht intrekken. Dit helpt ontzettend met het hydrateren van mijn huid.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on print

HEY YOU.

Misschien vind je dit ook leuk...

Lotte Corijn

LOTTE CORIJN.

Nice to meet you!

Hey you! Ik ben Lotte en ik ben op weg naar een gezondere en fittere ik. 

Van 130 kg naar naar 75 kg is mijn doel. En guess what?! Ik ben al 50 kg kwijt.

Inspire & motivate. Als ik het kan, kan jij het ook!

Liefs
,
Lotte Corijn

My personal favourites
My Youtube channel
Food and all that good stuff